قلم سرخ

ارزانی تو همه اشک های من - ارزانی من همه غصه های تو



نویسنده : قلم سرخ ; ساعت ۱٢:٥٠ ‎ب.ظ روز ٢۸ اسفند ۱۳۸٧

خسارتی که از جرم به فردی وارد می شه مادی هست یا معنوی خسارت مادی مثل اینکه فردی از شما کلاهبرداری کرده و شما از او شکایت میکنید و خسارت خود را مطلبه می کنید و این ضرر قابل تقویم به پول هست ،  اما خسارت معنوی اینکه کسی به شما فحاشی کرده و یا با عمل خود موجب بر هم زدن آرامش خانواده شما می شود که اصولا قابل تقویم به پول نیست .

در این مقاله به بررسی مطلبه زیان معنوی ناشی جزم می پردازد

پیشنهاد می کنم که در ادامه مطلب این مقاله را بخوانید .








نویسنده : قلم سرخ ; ساعت ۱٠:٥٧ ‎ق.ظ روز ٢۸ اسفند ۱۳۸٧

امیدوارم که در این سال جدید همه شاد و خوشحال باشید و با فکر های نو و رفتارهای بهتر با خانواده و دوستان سالی قشنگ تر از سال قبل داشته باشید .

دیدم بهار را در چشمان آسمان

گریه کردم من هم مثل ابر بهاران

من در قطرات اشکم خدا شکوفه کرد

با دیدن بهار و اشک بهاری آسمان

-------------------------------------

هنوز هم به خود می گویم                    تو هم بهار باش ابر شو آسمان باش

------------------------------

دعا: خدایا هیج وقت منو به حال خودم رها نکن ، نظر رحمت و مهربانی تو از من بر نگیر ،

خدایا به من و خانواده ام و دوستان ام و تمام شیعیان عزت و سرفرازی ، پیروزی عنایت بفرما ،

خدایا بدی های منو ببخش من جز تو کسی را ندارم .

خدایا یک کلام تو پشتیبانم باش و کاری کن که من اون چیزی که تو میخوای بشم

الهی امین

شعرها از خودم هست  








نویسنده : قلم سرخ ; ساعت ۱:٥۳ ‎ب.ظ روز ٢٦ اسفند ۱۳۸٧

نگاهم به آسمان و پایم روی زمین

جایگاه دلم در قفس، روحم پر ز نگین

من در آرزوی پرواز تا بی نهایتم

خسته ام از این همه ناپاکی های زمین

این شعر از خودم هست








نویسنده : قلم سرخ ; ساعت ۱:۱۱ ‎ب.ظ روز ٢٤ اسفند ۱۳۸٧

بر محمد (ص) و ال محمد (ص) صلوات

این میلاد فرخنده را از طرف خودم به تمام پاکان ، عاشقان ،و تمام بازدیدکنندگان تبریک عرض می کنم . و ازخدا عاقبت به خیری همه را خواستارم .

سلامت و شاد باشید

 








نویسنده : قلم سرخ ; ساعت ۱٢:٥٠ ‎ب.ظ روز ٢٤ اسفند ۱۳۸٧

تاکنون در علم حقوق به بحث و بررسی در باب اکراه و اشتباه در قلمرو جزائی و مدنی به صورت مجزا پرداخته شده است . لذا در این مقاله هدف این است که به گونه ای منجز ماهیت حقوقی اشتباه و اکراه و با نتیجه اثر هر یک در قوانین و مقررات فعلی جزائی و مدنی بررسی گردد

محتوای مقاله در خصوص بررسی مسایل کلی اکراه و اشتباه و مقایسه هر کدام در قلمرو مقررات جزایی و مدنی می باشد .

در روش تحقیق از نظر علما و اندیشمندان حقوق و همچنین مجلات و مقالات حقوقی استفاده شده .








نویسنده : قلم سرخ ; ساعت ۱٠:٢٧ ‎ق.ظ روز ٢٢ اسفند ۱۳۸٧

مانند آن ستاره ام دور از همه در آسمان
اما باز هم شب ها ستاره آرزوی کسی خواهم شد
اینجا که در قلب اسمان تاریک می درخشم
فردا در دل کسی ستاره  ی او خواهم شد

شعر از خود من هست.








نویسنده : قلم سرخ ; ساعت ٦:۱٥ ‎ب.ظ روز ٢۱ اسفند ۱۳۸٧

در این نوشته که در ادامه مطلب درج خواهم کرد نکاتی درباره عقد اجاره است که اکثراً با اون برخورد دارید .

عقد اجاره عقدی است لازم و معین که وقتی بین طرفین منعقد می شود لازم است که به ان عمل کنند و نمی توانند از انجام ان سر باز بزنند مگر در شرایط خاص که قانون تعیین می کند .

در این عقد حقوقی برای موجر است و حقوقی برای مستاجر .

امیدوارم که این مطلب حتماً بخوانید . من سعی دارم مطلب حقوقی که برای همه قابل استفاده باشه در وبلاگ بیارم

شما را دعوت به خواندن این مطلب می کنم ......... مرسی لبخند








نویسنده : قلم سرخ ; ساعت ٦:٥٢ ‎ب.ظ روز ۱٩ اسفند ۱۳۸٧

پیشنهاد می کنم این مطلب رو هم اقایون بخوانند و هم خانم ها

امیدوارم که همیشه هم اقا و هم خانم ها به هم وفادار باشند تا همچنین موردی پیش نیاد _( در ادامه مطلب بخوانید )

یک دعا می کنم هر که اینو دید امین بگه :  لبخند

خدایا به حق محمد ال محمد

تمام زن و شوهر ها را به هم وفادار نگه دار و زندگی پاک بهشون عنایت کن و هر که خواست اون را از هم جدا کنه تو قصد این افراد را به خودشون برگردون

امین یا رب العالمین








نویسنده : قلم سرخ ; ساعت ۱٠:٥٤ ‎ق.ظ روز ۱٩ اسفند ۱۳۸٧

از تمامی کسانی که به دعوت من پاسخ مثبت دادند و بخش نظرات را به قدوم خودشون عطراگین کردند تشکر و سپاسگزاری می کنم .

برای همه از خدا سعادت و سربلندی ، سرفرازی و پاکی بودن و عاقبت به خیری خواستارم

امضا ء sun








نویسنده : قلم سرخ ; ساعت ۱۱:٠٩ ‎ق.ظ روز ۱۸ اسفند ۱۳۸٧

من نمی دون با وجود پراید و پژو  و مخصوصاً سمند چرا این ماشین ها  را می سازند تازه خوب پیکان از رده خارج شد وگرنه سازنده این ماشین از خجالت می مرد.

خوب اینههههه............








نویسنده : قلم سرخ ; ساعت ٩:۱٠ ‎ق.ظ روز ۱٦ اسفند ۱۳۸٧

سلام امروز مقاله ایی درباره قوانین کار برای شما در ادامه مطلب آوردم که برای همه مفید و لازم است .

اینکه بدانیم قرار کار چیست و باید چه شرایطی داشته باشد و کارمزد چیست و ...

فواید این اطلاعات اینکه مورد استعمار کارفرما قرار نخواهید گرفت .

پیشنهاد می کنم ١٠٠ در ١٠٠ بخوانید

سعی می کنم بیشتر در این زمینه مطلب بیارم تا شما استفاده کنید

بدونید که قانون کار امرانه هست و باید کارفرما اون رعایت کنه

مقاله را در ادامه مطلب بخوانید و اگر سئوالی داشته در بخش نظرات بنویسد

 








نویسنده : قلم سرخ ; ساعت ۱:٢٤ ‎ب.ظ روز ۱٥ اسفند ۱۳۸٧

همیشه یاد باشه مثل بچه صادق و بی ریا بودن عیب نیست اما  سخته








نویسنده : قلم سرخ ; ساعت ۱٠:٥۱ ‎ق.ظ روز ۱٥ اسفند ۱۳۸٧








نویسنده : قلم سرخ ; ساعت ۱٢:٥٦ ‎ب.ظ روز ۱٤ اسفند ۱۳۸٧

درد و دلم

دیدم غمگینم گفتم چیزی بنویسم اما نشد

                            با تمام وجودم این عکس را انتخاب کردم

 

 








نویسنده : قلم سرخ ; ساعت ۱۱:٥۸ ‎ق.ظ روز ۱٤ اسفند ۱۳۸٧

چک آمانی

چک امانی مفهومی است به ظاهر موجه اما در باطن خود دارای اشکالات فراوانی است. در معاملات و روابط اقتصادی که اقشار مختلف مردم برقرار می‌کنند چک امانی را وسیله‌ای می‌دانندکه جایگزین چک تضمینی گردیده است و این امر به دلیل این است که قانونگذار در ماده 13 قانون چک اصلاحی سال 1372 برای چکی که به عنوان تضمین شده صادر شده و پرداخت نشده است، مجازات حبس از 6 ماه تا 2 سال و یا جزای نقدی از یکصد هزار ریال تاده میلیون ریال تعیین کرده است. مجازات در نظر گرفته شده باعث شده که در معاملات طرفین به جای عنوان تضمین از عنوان امانت استفاده کنند و در واقع این واژه امانت راه گریزی برای صادر کننده چک باشد حال برای ورود به بحث از دو دیدگاه چک امانی را بررسی می‌کنیم:

1ـ دیدگاه صادر کننده 2ـ دیدگاه گیرنده

1ـ دیدگاه صادر کننده: در اثر یک رابطه قراردادی ضرورت و موجبی پیش می‌آید که شخص چکی را نزد دیگری به عنوان امانت قرار دهد اما آنچه باعث به وجود آمدن چک و امضای آن شده است امانت گذاشتن نیست بلکه تضمین و تحکیم و به وجود آوردن اعتماد است. در واقع شخص برای جلب اعتماد و اطمینان طرف مقابل خود سندی را امضا می‌کند که به موجب آن طرف خود را در خصوص ایراد خسارات احتمالی یا عدم انجام تعهد مطمئن می‌سازد و قصد او به امانت گذاردن چک نیست. بلکه ایجاد انگیزه و اعتماد در طرف مقابل است و استرداد چک مزبور زمانی امکان پذیر است که معامله به طور صحیح و بدون تخلف به اتمام برسد. کما اینکه چنانچه واقعا ماهیت چک امانی به امانت گذاردن بود می‌بایست هرگاه امانت گذارنده اراده کرد بتواند امانت خود را مسترد دارد چرا که او مالک چک است و به محض درخواست رد چک ید امانی امین ساقط می‌شود. در حالی که در چک‌هایی که ادعای امانی بودن آنها می‌شود هرگز چنین نیست. صادر کننده هرگز نمی‌تواند چک خود را هر موقع که اراده کند مسترد دارد بلکه فقط زمان به اتمام رسیدن معامله می‌تواند آن را مسترد نماید چرا که ید مالکانه او ساقط می‌شود و در چنین صورتی مفهومی از امانت به چشم نمی‌خورد.

2ـ گیرنده چک: گیرنده چک به عنوان یک امانت به چک ماخوذه نمی‌نگرد بلکه او به عنوان اهرمی قانونی و دارای جنبه کیفری به چک دریافت شده می‌‌نگرد. گیرنده چک هرگز به دنبال این نیست که طرف معامله‌اش امانتی به او بسپرد زیرا امانت را او باید در نهایت برگرداند و نگهداری از امانت، مسوولیت‌ها و محدودیت‌هایی دارد که گیرنده با هدف معامله وارد یک رابطه اقتصادی شده نه با هدف نگهداری از امانت آنها.

گیرنده چک چیزی می‌خواهد که بتواند ادعای حاکمیت آن را بکند ولی چک امانی چیزی نیست که امین بتواند ادعای حاکمیتش را داشته باشد بنابراین چه بهتر چکی را که اخذ می‌کند در وجه حامل باشد تا هر وقت که صادر کننده شرایط معاملات و تعهدات خود را عملی نکند برای وصول چک اقدام کند.

امانت برپایه اعتماد به شخص امین و به اعتبار صفت امانت رد شخصی به وجود می‌آید تا زمانی که صادر کننده به شخص به عنوان امین اعتماد نکند و وصف امانت را در او محرز نبیند اموال خود را نزد وی نمی‌گذارد علت اینکه چنین چک‌هایی در وجه حامل صادر می‌شود ناشی از حقیقت برتر تضمین گیرنده و اضطرار تضمین دهنده صادر کننده چک است که به ناچار و به درخواست طرف مقابل چک دارد وجه حامل صادر می‌کند تا در صورت بروز مشکل دارنده چک تضمین گیرنده از ایرادات احتمالی قابل طرح مصون باشد در واقع چک امانی تضمین در نتیجه نبودن اعتماد و صفت امانت است و در اوج بی‌اعتمادی صادر می‌شود. غالبا نیز گیرندگان چک امانی هرگز حاضر به آن نیست که چکی را در وجه خود تحویل گیرند زیرا آنها زمانی را در نظر می‌گیرند که چک بلامحل بوده و آنها نیز به آسان‌ بتوانند چک مذکور را به فروش برسانند به عبارت دیگر حامل بودن چک و امانی بودن آن دو امر غیرقابل جمع هستند گیرنده چک زمانی به دریافت چک به عنوان امانت رضایت می‌دهد که در وجه حامل باشد یعنی از همان ابتدا زیرا بار امانت نمی‌رود و تصور آن را که چک را به دیگری بفروشد در ذهن خود دارد.

در چک‌های امانی غالبا مبلغ خاصی که مورد توافق طرفین معامله است مرقوم می‌شود که البته گیرنده چک وجه آن را به صادر کننده تحمیل می‌کند این مبلغ خاص غالبا با معامله‌ای که طرفین انجام داده‌اند تناسب دارد.

از این مباحث نتیجه می‌گیریم که امانتی تلقی کردن این گونه چک‌ها خلاف ذات و تعریف امانت است و صدور این گونه چک‌ها با عنوان امانت ناشی از اضطرار صادر کننده و گریز از مجازات مقرر است. و در واقع این چک، چک تضمینی است و شخص صادر کننده با صدور آن طبق ماده 13 قانون تجارت اصلاحی سال 1372 مرتکب جرم شده است و با لحاظ موارد فوق اگر شخص گیرنده چک قبل از ایجاد سبب عدم انجام تعهد از طرف صادر کننده اقدام به وصول چک کند وی مرتکب خیانت در امانت نشده است چرا که چک از باب تضمین به او داده شده است ونه از باب امانت.








نویسنده : قلم سرخ ; ساعت ٩:٥۳ ‎ق.ظ روز ۱۳ اسفند ۱۳۸٧

از هر کدام از کسانی که از این وبلاک دیدن می کنند اگر مطلبی دارند (چه شعر و چه مطلب علمی و...) در بخش نظرات بنویسند من در صورت مفید بودن حتما با ذکر نام درج خواهم کرد








نویسنده : قلم سرخ ; ساعت ٩:۳٢ ‎ق.ظ روز ۱۳ اسفند ۱۳۸٧

سرقفلی و حق کسب چیست؟

در قوانین مدون، ما با دو کلمه روبرو می شویم:سرقفلی و حق کسب و پیشه و تجارت.

در جامعه ما گاه این دو به یک معنی به کار رفته و گاه از هم تفکیک شده اند و با معانی مختلف مطرح شده اند.اما سرقفلی وجهی است که مالک (خواه مالک عین باشد یا منفعت) در ابتدای اجاره و جدای از مال الاجاره از مستاجر می گیرد تا محل را به وی اجاره بدهد و واگذار کند.

در حالی که حق کسب و تجارت حقی است که به طور تدریجی و به مرور زمان برای مستاجر محل کسب و پیشه و تجارت به وجود می آید. درنتیجه بعد از اینکه مستاجر کار و فعالیت کرد و مشتری و اعتبار بدست آورد، حقی برای او به وجود می آید که به آن حق کسب و پیشه و تجارت می گویند. پس این دو در ماهیت کاملا باهم متفاوت هستند.

وقتی به قوانین سال های 1322 تا 1376 نگاه می کنیم هر جا کلمه سرقفلی به کار رفته منظور حق کسب و پیشه و تجارت بود. این در حالی است که مشروعیت در حق کسب و پیشه و تجارت همیشه از لحاظ شرعی محل بحث و مناقشه و تردید بود.

اما سرقفلی همیشه مجاز بوده است . علت اینکه حق کسب و پیشه و تجارت در قوانین ما بیشتر مورد توجه است،‌ بخاطر این بود که مستاجر مدتی زحمت کشیده و مشتری به دست آورده و و قتی او را از محل بیرون می کنند مشتری ها را ازدست می دهد و در محل جدید باید دوباره مدتی وقت صرف کند تا مشتری جدید بیاید. به همین دلایل قانونگذار از مستاجرها حمایت می کند .به طور کلی حق کسب و پیشه و تجارت و سرقفلی بعد از انعقاد قرارداد اجاره به وجود می آید.

- علی القاعده سرقفلی و حق کسب و پیشه و تجارت در روابط موجر و مستاجر مطرح شده اما با این وجود در برخی قوانین مانند قانون تملک زمین برای نوسازی مصوب 1339 و قانون نوسازی و عمران شهری مصوب 1347 و لایحه قانونی نحوه خریدو تملک اراضی و املاک برای اجرای برنامه های عمومی، عمرانی و نظامی دولت مصوب 1358 پیش بینی کرده اگر دولت بخواهد محل تجاری و کسب و کار کسی را برای امور فوق تملک کند، باید سرقفلی و حق کسب و پیشه و تجارت بدهد. در نتیجه نیازی نیست در این مورد رابطه استیجاری وجود داشته باشد.

آیا حق کسب و پیشه و تجارت در حال حاضر وجود دارد؟

در سال 1376 قانونی در خصوص روابط موجر و مستاجر به تصویب رسید و مقرر گردید که اخذ سرقفلی در مواردی که در قانون مزبور آمده جایز است اما مطالبه هر وجهی غیر از سر قفلی ممنوع است. در نتیجه به موجب این قانون هر قرارداد اجاره ای که از سال 1376 به بعد در خصوص اماکن تجاری منعقد شده، گرفتن سرقفلی در آنها جایز است اما حق کسب و پیشه و تجارت به مستاجر تعلق نمی گیرد.

در قانون سال 76 سرقفلی در چه مواردی تعلق می گیرد؟

ماده 6 قانون سال 76 می گوید، هر گاه مالک، ملک تجاری خود را به اجاره واگذار کند می تواند مبلغی به عنوان سرقفلی از مستاجر دریافت کند و مستاجر می تواند در طول مدت اجاره برای واگذاری حق خود مبلغی را از موجر یا مستاجر دیگر به عنوان سرقفلی در یافت کند مگر آنکه در ضمن حق اجاره حق انتقال به غیر از وی سلب شده باشد.

تبصره الف: چنانچه مالک سرقفلی نگرفته باشد و مستاجر با دریافت سرقفلی ملک را به دیگری واگذار کند، پس از پایان مدت اجاره مستاجر اخیر حق مطالبه سرقفلی را ازمالک ندارد.

تبصره ب : در صورتی که موجر به طریق صحیح شرعی سرقفلی را به مستاجر منتقل کند، هنگام تخلیه مستاجر حق مطالبه سرقفلی به قیمت عادلانه روز را دارد.

ماده7 هرگاه ضمن عقد اجاره شرط شود تا زمانی که عین مستاجره در تصرف مستاجر باشد، مالک حق افزایش اجاره بها و تخلیه عین مستاجره را نداشته باشد و متعهد شود که هر ساله عین مستاجره را به همان مبلغ به او واگذار کند. در این صورت مستاجر می تواند از موجر یا مستاجر دیگر مبلغی به عنوان سرقفلی برای حقوق خود دریافت کند. همچنین هرگاه ضمن عقد اجاره شود که مالک عین مستاجره به غیر مستاجر اجاره ندهد و هرساله آن را به اجاره متعارف به مستاجر متصرف واگذار کند،‌ مستاجر می تواند برای دریافت حقوق خود یا تخلیه محل مبلغی را بعنوان سرقفلی مطالبه کند








نویسنده : قلم سرخ ; ساعت ٩:۱۳ ‎ق.ظ روز ۱۳ اسفند ۱۳۸٧

با سلام به هر کسی که این وبلاک رو می بینه

من دانشجو رشته حقوق و لیسانس رشته مهندسی کشاورزی هستم و سعی دارم در این وبلاک هم مطالب خواندنی در این زمینه ها و هم مطلب دیگر را بنویسم .

امیدوارم که بتونم برای خودم سایه بانی داشته باشم و هم برای شما